TEAM

Dagelijkse leiding

Délano van den Berg
acteur

Vanuit mijn persoonlijke verlangen ergens bij te horen, ergens vandaan te komen, of vanuit te opereren, en omdat er juist nu een vitale en gezamenlijke beweging nodig is om kunst en publiek te verbinden ben ik onderdeel van Altstadt Rotterdam.


Tijdens de coronacrisis speel ik samen met Elsie de Brauw voorstellingen bij mensen thuis. Zo heeft deze crisis voor mij eens te meer het belang van een ensemble aangetoond dat direct kan reageren en anticiperen.


In 2013 ben ik afgestudeerd aan de Acteerschool Rotterdam o.l.v. Bart Kiene en Peter Oskam. Ongeveer een jaar later sluit ik me volledig aan bij het dan pas gestichte theatergezelschap Mooi Weer & Zo.

We maken een gezamenlijke ontwikkeling door doordat we vele repertoire voorstellingen maken en spelen. Helaas wordt het gezelschap in 2020 niet opgenomen in het cultuurplan van de Gemeente Rotterdam. Het gezelschap gaat na die afwijzing op de schop en vanaf dat moment ben ik er niet langer aan verbonden.


Naast het spelen en ontwikkelen van Altstadt geef ik regelmatig workshops bij onder andere trainingscentrum de Baak. Ook ben ik als Patrick onderdeel van levenslied duo ‘Pat & Dees’, waarmee we vanuit het collectief ‘De Vrouwen van Wanten’ vaak Hollandse hits maken en ten gehore brengen.

MaRIJKE DE KERF
producent

Marijke studeerde in 2013 af als regisseur van de Toneelacademie Maastricht. 

 

De eerste jaren na haar afstuderen werkte ze als zelfstandig regisseur en was ze werkzaam als regieassistent bij o.a. bij Orkater, Delamar Theater en Toneelgroep de Queeste. Daarnaast werkte ze korte tijd in de filmindustrie als productiecoördinator bij Submarine Film en uitvoerend producent bij documentaire ‘Unknown Brood’. 

 

In 2016 raakte Marijke betrokken bij de oprichting van stichting Toneel Vakschool Rotterdam, gericht op talentontwikkeling en jonge makers die in Rotterdam hun weg zoeken naar de praktijk. Daar neemt ze de bedrijfsleiding op zich, produceert ze voor het eerst voorstellingen en is verantwoordelijk voor het begeleiden van jong talent. Dat leidt uiteindelijk tot oprichting van de Toneelgarage Rotterdam in 2019 samen met haar partner Philippe Lemaire. Nu is het tijd voor de volgende stap in haar ambitie een stevige bijdrage te leveren aan het Rotterdamse culturele landschap en de plaats voor opkomend talent uit binnen- en buitenland, in Rotterdam. 

 

Binnen Altstadt Rotterdam coördineert Marijke de bedrijfsvoering en is in het bijzonder verantwoordelijk voor de theaterprogrammering en produceren van de eigen voorstellingen van Altstadt Rotterdam.

PHILIPPE LEMAIRE
acteur

Philippe is acteur, vormgever en theatermaker. Maar daarbij vooral ook cultureel ondernemer. Sinds zijn afstuderen van de Acteerschool Rotterdam richtte hij (in verschillende samenwerkingsverbanden) Theatercafé Mooi Weer & Zo, de Toneel Vakschool Rotterdam en de Toneelgarage Rotterdam op. Altstadt Rotterdam is de volgende stap in zijn visie om een cultuur te stichten die leren, maken en spelen samenbrengt. 

 

Na afronding van zijn studie op de Acteerschool Rotterdam in 2012 richtte hij samen met collega’s toneelgezelschap Mooi Weer & Zo op. Waar hij tientallen voorstellingen maakte en speelde. In 2019 nam hij afscheid van de groep en richtte hij Toneelgarage Rotterdam op, speel en makersplaats voor Rotterdams podium-talent en onderdeel van de Toneel Vakschool Rotterdam.

 

Philippe’s visie is bepalend voor de artistieke koers. Hij kijkt telkens hoe de activiteiten zich tot elkaar, de kernwaarden en het doel van de stichting verhouden. Op basis daarvan ontwikkelt hij innovatieve plannen waarbij hij ook verantwoordelijk is voor de uitvoering. 

 

Philippe is tevens verantwoordelijk voor de vormgeving, indeling en uitstraling van de gebouwen.

Team

Sofie Habets

acteur

In 2014 ben ik afgestudeerd aan Codarts Rotterdam richting muziektheater.


Na mijn studie heb ik als actrice en zangeres veel ervaring opgedaan bij theatercollectief Mooi Weer & Zo. Daarnaast begon ik te zingen bij Stichting Diva Dichtbij. Als diva zing ik voor mensen die langdurige zorg nodig hebben en niet naar het theater kunnen. Dat doe ik in de huiskamer van een zorgorganisatie of aan iemands bed. Ik sta niet op een podium, ik zing van mens tot mens. Tegenwoordig is Diva Dichtbij ook te boeken voor Skype optredens.

 

In 2016 besloten Romy Rockx en ik De Vrouwen van Wanten op te richten. De Vrouwen van Wanten maken theater toegankelijk voor een breed publiek op een eerlijke en speelse manier. Het liefst maken wij voorstellingen met jongeren uit Roosendaal die nu al 4 jaar aan ons verbonden zijn. 

 

Daarnaast ben ik onderdeel van levenslied duo Pat&Dees als waarmee we Hollandse hits maken en ten gehore brengen. Sinds 2018 speel ik in verschillende familie- en schoolvoorstellingen van het Concertgebouw Amsterdam, Theater Jaski en Lefkop. 


Ik kijk er naar uit om samen te gaan werken met mijn vrienden van Altstadt Rotterdam!

Peter Oskam

beeldend kunstenaar

Ik kwam in 1956 in Woerden ter wereld en ben sinds 1982 aan Bart Kiene verbonden; vaktechnisch (van oorsprong ben ik beeldend kunstenaar; later theaterontwerper en docent cultuurgeschiedenis) en persoonlijk. We zijn dus nu 39 jaar samen in alles. We zijn nooit elkaars concurrenten; verbonden door de kunst, maar vanuit verschillende achtergronden. Blijvend geïnteresseerd in samenwerking met -, en educatie van jonge mensen.


Verwondering en verbazing is de mijne.

Bart kiene

acteur / regisseur

Ik ben geboren in 1947 in Jakarta, volgens familie van vaderskant in Indonesië maar in Batavia volgens de Nederlandse kijk op de zaak. Afgestudeerd in 1974 aan de oude Amsterdamse Toneelschool uit 1874 Marnixstraat 150. Ik ben direct gaan lesgeven en regisseren naast het toneelspelen. Zelfstandigheid en onafhankelijkheid door een breed vakmanschap te creëren. Van film en TV houd ik niet. Reclame doe ik niet, auditeren ook niet.

 

Ik ben eigenlijk als de dood voor toneelspelen maar verslaafd aan het moment dat ik het toch moet. Het moment namelijk waarop er geen twijfel meer kan zijn en dat het moet gebeuren. Ik weet nog steeds niet wat er dan gebeurt. Het is een soort tijdloosheid een overgave aan het moment dat heel lang duurt en toch direct is afgelopen en een absurde precieze manier van sturen en afspraken nakomen en tegelijk keten met mijn collega’s. 

 

Spelen ervaar ik als een volstrekt samengaan van bewustzijn en onbewustzijn, gevoel en verstand, afspraak en improvisatie tegelijkertijd zonder de minste vorm van zelfkritiek, die vloeit dan juist weg. Dus wat is spelen: Nou, vooraf weet ik het niet, dat is de kleedkamer, dan moet ik beginnen en weet ik het precies met collega’s en publiek en daarna is het meteen weer vergeten. Ik denk dat als ik er achter zou komen wat spelen werkelijk is dan hoeft het waarschijnlijk daarna niet meer. En daar verlang ik helemaal niet naar.

 

De personages die ik afgelopen seizoenen graag heb gespeeld zijn: Marietje, Njoechin, Oberon, Lucifer bijvoorbeeld. Als ik aan Lucifer terugdenk herinner ik me Philippe, Délano en Edouard die aan mijn voeten liggen terwijl ik moest zingen van Eva en zij tijdens een van de laatste voorstellingen “Pappie pappie” riepen, niemand van de toeschouwers die dat hoorde, alleen ik, terwijl ze me ook nog knepen” Dan moet ik kiezen of de slappe lach of de weg vinden naar diepgang. Dat laatste gebeurt dan gelukkig. Eigenlijk is dit het meest ontroerende wat ik de laatste jaren als speler heb meegemaakt. 

 

Ik heb ook voorstellingen gemaakt en gespeeld die zo slecht waren dat ik meteen pijn in mijn maag krijg als ik er aan denk. Die pijn vergezelt me sindsdien bij lesgeven, regisseren en spelen en het lukt gelukkig die in een vroeg stadium te herkennen en er mee om te gaan. Pijn als voorwaarde voor succes. 

 

Nu ben ik bezig met Leander de Vos die ik begeleid in zijn solovoorstelling: “ Een bericht aan een academie”  van Frans Kafka. Omdat ik niet zelf een rol omhanden heb studeer ik Schuberts liedercyclus” Die schone Mullerin” en ik train iedere dag want ‘Be prepared’ is mijn motto.

Said El Abboudi
acteur 

Ik ben in 2013 afgestudeerd en werk sindsdien als theatermaker, acteur en trainingsacteur. Tijdens mijn studie maak ik samen met Lucien Rentmeester: De Wonderbaarlijke Wereld van het Mannetje, waarbij we onszelf twee maanden opsloten in een kelder alvorens we de voorstelling speelde. Ik vind dat nog steeds fijn werken: er met z’n allen helemaal in duiken als we iets maken. Bijna samen leven. 


Ik blijf daarna zelf voorstellingen maken en speel o.a. in Habib en Hamlet van theatergroep Zep en Fuck the Police van Raymi Sambo. Door theater te maken wordt ik steeds gedwongen opnieuw naar de wereld te kijken en verantwoordelijkheid te nemen voor mijn eigen leven. Die eerlijkheid neem ik mee in ieder stuk wat ik speel en in iedere training die ik geef. En daarmee nodig ik mensen uit hetzelfde te doen en zich emotioneel te verbreden. Een zaadje planten in het gevoel van mensen in de hoop dat die uitgroeien tot een inclusieve maatschappij. Daar wil ik een bijdrage aan leveren. Want, het zou mooi zijn als we elkaar accepteren. We doen het samen. 

Maxime heemskerk

acteur

In 2015 ronde ik de Acteerschool Rotterdam af en in 2014 sloot ik me aan bij theatergezelschap Mooi Weer & Zo, samen met Délano, Philippe & Edouard die ik al kende van school.


Met veel plezier heb ik deel uitgemaakt van het dagelijkse team en speelde ik zo’n 6 jaar lang wekelijks repertoire toneel.
Als ik terugkijk hebben we veel moois gemaakt samen en heb ik hele mooie rollen kunnen spelen waaronder Lulu, Nora, Queen Elisabeth & Hedda Gabler.


Het gezelschap valt helaas in 2020 uit elkaar en nu gaan we onze eigen weg. Echter lijkt de samenwerking tussen de acteurs nog niet toe aan een definitief einde en daarom verbind ik me aan Altstadt Rotterdam.


Afgelopen jaar ben ik verhuisd van Rotterdam naar Amsterdam vanwege de coronacrisis en dat was in het begin wel even wennen. Ik geef nog steeds met regelmaat les op de Toneel Vakschool Rotterdam.
Naast het lesgeven en spelen geef ik ook trainingen via Nonons en werk ik als office manager bij Peak 4.


Ik hou van drukte en onregelmatigheid en kijk uit naar nieuwe tijden, ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen.

Romy Rocks

regisseur

Ik ben in 2013 afgestudeerd als docent theatermaker aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. Sindsdien werk ik als regisseur, ondernemer, acteur en personal trainer in Nederland en met name in Rotterdam. Hierbij werk ik bij organisaties als: Theater Rotterdam, MBO Theaterschool en De Vrouwen van Wanten. De laatste organisatie heb ik samen met Sofie Habets opgezet. Op dit moment ben ik bezig met het creëren van Queer Gym. Dit is een een gym speciaal voor mensen uit de LGBTQIA+ community waarin veiligheid centraal staat. 


In al mijn werkzaamheden ben ik op zoek naar eigenheid en verbinding, hoe kan ik de ander vanuit verbinding en kracht diens verhaal laten vertellen? 
Het is dan ook bijzonder me te verbinden aan één van de eerste projecten van Altstadt Rotterdam. Délano, Sofie en ik zijn vanaf onze studietijd aan elkaar verbonden en maken sindsdien theater.

maarten laupman

fotograaf

Dick Molenaar 

penningmeester Altstadt Rotterdam

minke themans

grafische vormgeving

Jeroen de Groot

violist

Hanna na-hyeon

pianist

Marcel brand

technische ondersteuning

MArieke Bokelman

grafische vormgeving

Elsie de brauw
acteur 

Ik heb na mijn afstuderen aan de Toneelacademie Maastricht bij veel groepen in binnen en buitenland theater gemaakt. Bij Fact, Bonheur, Hollandia, ZT Hollandia, NTGent, ITA, Salzburger Festspiele, Wiener Festwoche, Mooi Weer & Zo,Thalia Theater, Theater Rotterdam, enz enz.


Ik weet wat de kracht van een ensemble en de meerwaarde van een platform van verbonden kunstenaars is.

Délano van den Berg heb ik in 2017 ontmoet en ik ben zeer geïnteresseerd in zijn manier van werken namelijk vanuit een openheid op zoek naar de verbinding en de wederkerige bestuiving.


Alhoewel ik momenteel vast verbonden ben aan het ensemble van Schauspielhaus Bochum wil ik graag met tijd, energie en ervaring bijdragen aan de ontwikkeling van Altstadt Rotterdam.

Ellen van Lingen

büro

In 2017 ben ik samen met mijn partner Peter verhuisd naar het centrum van Rotterdam. We maakten deze keuze nadat al onze kinderen het huis uit waren gevlogen. We hebben samen namelijk zes kinderen. Nu kozen we voor een huis voor ons tweeën en begonnen we aan een nieuwe fase in ons leven. Dit gaf mij de ruimte en de tijd om te doen wat ik altijd al had willen doen. 


Ik nam acteerlessen aan de Toneel Vakschool Rotterdam. Ik vond het geweldig om te doen. Ik kreeg les van Délano van den Berg en Philippe Lemaire. Niet veel later kwam er een plek vrij bij het amateurgezelschap Stuurlui. Een grote droom ging in vervulling. Ik mocht mee spelen in een echte voorstelling. We speelden “De goede mens van Sezuan” van Bertolt Brecht. Het volgende jaar hebben we “Tartuffe” gespeeld van Moliére. We waren aan het repeteren voor “Alles voor de tuin” van Edward Albee toen dé Corona roet in het eten gooide. Nu mag het even niet, maar linksom of rechtsom stop ik niet met spelen.
Eerlijk zijn, trouw zijn aan jezelf, leven vanuit je gevoel, groei en bewustwording in verbinding met andere mensen zijn hele belangrijke waarden in mijn leven. Dit alles gedreven vanuit Liefde voor echtheid en puur samen zijn. Vanuit deze kernwaarden draag ik mijn steentje bij aan Altstadt Rotterdam.


Als je vragen hebt of een voorstelling wilt boeken dan kom je bij mij terecht. Of misschien heb je wel ideeën of wil je wat geld doneren, ook dan kun je me altijd mailen via

Johan simons

regisseur

Ik heb gestudeerd aan de Rotterdamse dansacademie en de Toneelacademie in Maastricht. Daarna heb ik al gauw eigen groepen opgericht, waaronder Hollandia. We maakten locatievoorstellingen in de provincie volgens onze eigen wetten. Dat was toen opzienbarend. Nu nog. Daarna heb ik bij veel groepen in binnen en buitenland gewerkt. En waar dan ook: het liefst samen en zonder concessie. Op dit moment ben ik intendant van Schauspielhaus Bochum. 


Ik hou van experimenteren en onbevangen acteurs. En ik hou van Rotterdam. Dat herken ik allen in Altstadt Rotterdam en nog belangrijker ik wil dat doen groeien.