top of page
ALLES HAT EIN ENDE

De naoorlogse tijd is voorbij, de vooroorlogse tijd is begonnen!

credits

Fragmenten uit teksten van
Karl Kraus en Stefan Zweig

Vertaling 
Erik Bindervoet en Willem van Toorn

Bewerking 
Délano van den Berg


Regie
Johan Simons

Spel
Délano van den Berg
Jordy Vogelzang


Toneelbeeld
Philippe Lemaire

(kleiner) ALLES ENDE_ABRI_ZONDER TEKST-1.jpg

Synopsis

In ALLES HAT EIN ENDE zien we verslaggever 1 (Jordy Vogelzang) en verslaggever 2 (Délano van den Berg) op hun redactie een denderende dialoog voeren waarin de in te nemen positie ten opzichte van de uitgebroken oorlog centraal staat. Van hoger hand hebben ze een duidelijke opdracht gekregen: verheerlijken die oorlog! Maar is dat niet in conflict met hun integriteit?

OVER DE VOORSTELLING

Eind 2020 rijden Johan Simons en Délano van den Berg vanuit Wenen, Oostenrijk, naar Nederland. Er zijn grenscontroles vanwege de coronapandemie. Nu, door de politieke zwaai naar rechts, zijn controles gewenst om mensen buiten te kunnen houden. We leven op gespannen voet, door de gebeurtenissen in de wereld die door de media makkelijk te volgen zijn. Tijdens de autorit spreken ze daarover. De waanzin. En hoe ze daar theater over moeten maken. Dat theater zou minstens zo waanzinnig moeten zijn. Dat klinkt misschien zwaar maar ze willen géén concessies doen. Het is een veranderende, gevaarlijke tijd en mensen moeten door elkaar geschud worden om dat in te zien. Toepasselijk komen ze uit op twee Oostenrijkse schrijvers. Karl Kraus en Stefan Zweig. Die hielden wel van opschudden, op hun manier, in hun tijd. Kraus schreef, met zwarte humor doorspekt, één van de langste toneelstukken ooit: De laatste dagen der mensheid. Een treurspel over de gehele Eerste Wereldoorlog en de waanzinnige staat waarin Europa toen verkeerde. Voor ALLES HAT EIN ENDE zijn tien scenes uit het eerste bedrijf geselecteerd en gekoppeld aan teksten van Zweigs boek ‘De wereld van gisteren’, én Zweigs lezing ‘Aan de Europanen van vandaag en morgen.’ Kraus en Zweig zijn tijdgenoten, beide joods en geboren in Oostenrijk. Kraus is een satiricus en Zweig een romanticus. Beiden hebben een eigen aanpak en een andere blik op dezelfde werkelijkheid, maar met een eenduidige, huiveringwekkende uitkomst.

Locatie / Carpool
Foto Locatie2.jpg

LOCATIE

Speciaal voor deze voorstelling spelen we niet in ons huistheater, maar in de Rotterdamse haven en wel in Cafetaria Het Kompas (Noordzeeweg 1090, Europoort Rotterdam).

​​

CARPOOL TOT HET EINDE VAN DE WERELD

Deze locatie is niet te bereiken met het openbaar vervoer. Heeft u geen auto tot uw beschikking, dan kan u zich aanmelden voor de 'carpool'. U wordt dan gekoppeld aan een medebezoeker. Wij zoeken uiteraard ook gezellige bezoekers mét een auto tot hun beschikking. Klik hier als u zich wilt opgeven om te carpoolen. ​​​​

bottom of page