top of page
STILLE ZONDE /
THE DIRTY WORK

Een vergeten hoofdstuk uit de Nederlandse queergeschiedenis
 

★★★★ - Volkskrant

★★★★1/2 - Willem Bruring

"Regisseur Apostolatos en schrijver Moorman maakten er een dynamisch stuk van, bomvol Oudhollandse verwijzingen naar de 18e eeuw." - de Theaterkrant

credits

Tekst
Marjet Moorman

Concept & Regie 
Vasilis Apostolatos


Spel
Nanette Edens
Felix Schellekens
Jordy Vogelzang


Dramaturgie 
Vladimir Miller
Kostuum 
Rebekka Wörmann

Muziek & Sound design
Felix Schellekens

 

_DSC8578.JPG

Synopsis

In STILLE ZONDE / THE DIRTY WORK zien we hoe Pieter van Steyn (Felix Schellekens) en Diederick van Wolfswinkel (Jordy Vogelzang) elkaar al cruisend ontmoeten op het Haagse Voorhout. Er ontstaat een liefde die niet te stoppen is, totdat procureurs uit de hele Republiek der Nederlanden (Nanette Edens) een plan opvatten hoe ze zo snel mogelijk van het sodomietenprobleem afkomen: oppakken en afstraffen. De relatie tussen Pieter en Diederick komt onder druk te staan: Hou je jezelf stil en speel je de rol die de maatschappij van je verlangt, of ga je ondanks alles de straat op en blijf je trouw aan wie je bent? Wie beslist wie er leeft en wie er sterft? Wat zijn de grenzen van onze vrijheid? En het belangrijkste: kunnen we allemaal overal tegelijk vrij zijn?

SZ 4a.jpg

Historische context

De zogenaamde "sodomietenvervolging" in 1730 eiste de levens van meer dan honderd homoseksuele mannen en dwong honderden anderen te vluchten. Ondanks de ongekend hevige vervolgingen kreeg deze periode binnen de geschiedschrijving weinig aandacht. Regisseur Vasilis Apostolatos is geraakt door deze geschiedenis, die de dramatische gevolgen laat zien van een plotselinge maatschappelijke kentering. De meeste vonnissen vielen in Zuid Holland, omdat hier in 1730 een levendige queer-cultuur was ontstaan. Deze werd hard de kop in gedrukt; de relatieve vrijheid sloeg plotseling om naar uitsluiting en vervolging. De rechtbankverslagen van de vervolgde mannen bleven bewaard in het archief van Hof van Holland. Deze vormden de basis voor de nieuwe theatertekst van Stille Zonde. Het verhaal volgt Pieter, een kunstenaar, en Diederick, een notaris. Ze ontmoeten elkaar 'kruysend' op het Voorhout en ontwikkelen al snel een hechte band. Diederick trouwt om aan sociale normen te voldoen, terwijl Pieter een leidende rol in de homogemeenschap op zich neemt. Gebaseerd op het archiefmateriaal zien we hun ontmoeting, de ontwikkeling van hun relatie, de omgang met de maatschappelijke veranderingen en uiteindelijk de cruciale rechtszaak.

DAA33490-9641-47ED-91F9-2EAEEE1F4EADDSC_7764.heic
Engels

Synopsis

In STILLE ZONDE / THE DIRTY WORK, we see how Pieter van Steyn (Felix Schellekens) and Diederick van Wolfswinkel (Jordy Vogelzang) meet while cruising on The Hague's Voorhout. A love develops that cannot be stopped, until prosecutors from all over the Republic of the Netherlands (Nanette Edens) conceive a plan on how to get rid of the sodomite problem as soon as possible: arrest and punish.

The relationship between Pieter and Diederick comes under pressure: Do you keep yourself quiet and play the role society demands of you, or do you take to the streets in spite of everything and stay true to who you are? Who decides who lives and who dies? What are the limits of our freedom? And most importantly, can we all be free everywhere at once?

"This play serves as a reminder of how quickly public opinion can shift, and underscores the importance of actively engaging to preserve our freedoms.”

- Director Vasilis Apostolatos

 

Language Dutch / Subtitles English

SZ 2.jpg

HistoriCAL context

The so called 'persecution of sodomites' in 1730 claimed the lives of more than a hundred gay men and forced hundreds of others into exile. Despite the unprecedented violent persecutions, this period received little attention within the historiography. Director Vasilis Apostolatos was touched by this history, that shows the dramatic consequences of a sudden societal change.​ Due to the existence of a vibrant gay culture in South Holland in 1730, most judgments were made there. The relative freedom suddenly turned into exclusion and persecution.The archives of Hof van Holland contained documents related to the court cases of the persecuted men. These formed the foundation for the new theater text by Marjet Moorman.

PERS
bottom of page