Speellijst
DATA
6 februari
7 februari
8 februari
​
4 mei (*20:00 dodenherdeking, 'Theater na de Dam')
​
8 mei
9 mei
​​
AANVANG
18:00uur café open (kom van te voren een hapje eten)
20:00uur aanvang voorstelling
​​
Tickets​​​
STANDAARD: €22,00​​
studententicket: €10,00
sUPPORTticket: €35,00
Een ABSURD familiedrama over duistere tradities en een verborgen oorlogsverleden.
Een avond die schuurt, raakt en je niet snel vergeet.
over de voorstelling
Thomas Bernhard staat bekend om zijn scherpe, provocerende theaterstukken, waarin hij de donkere kanten van de mensheid genadeloos blootlegt.
'Voor het pensioen' toont een familie die volledig vastzit in het verleden: een voormalig SS-officier, zijn zussen, een huis vol macabere herinneringen. Het stuk speelt in de dagen rondom Himmlers verjaardag, een ongemakkelijk moment van geheime viering en ingehouden spanning.
Bernhards zwarte humor en scherpe dialogen maken van deze voorstelling meer dan een grimmig portret. Het is een confronterende, maar ook absurd-komische kijk op menselijke zwakte en het vastklampen aan oude idealen.
De combinatie van een voorstelling en lezing over verboden kunst roept vragen op:
Hoe vrij is kunst?
Waar ligt de grens?
lezing over verboden kunst
"Entartete Kunst" (letterlijk "ontaarde kunst") was een term die door de nazi's werd gebruikt om moderne kunstwerken te beschrijven die zij als on-Duits, decadent of gevaarlijk beschouwden.
In 1937 organiseerden de nazi's in München de beruchte tentoonstelling "Entartete Kunst", waarin honderden werken van moderne kunstenaars werden tentoongesteld met als doel deze belachelijk te maken en te veroordelen.​
Ironisch genoeg zijn veel van deze werken sindsdien beroemd geworden, mede door hun associatie met deze periode van onderdrukking.
​
Na de voorstelling houdt docent kunstgeschiedenis Peter Oskam een lezing over deze 'Entartete Kunst'.
Het toneelstuk "Voor het pensioen" (Vor dem Ruhestand) van de Oostenrijkse schrijver Thomas Bernhard veroorzaakte bij zijn première in 1979 hevige controverse. Het stuk werd scherp veroordeeld door delen van de samenleving, omdat Bernhard in zijn werk genadeloos het politieke en maatschappelijke klimaat van Oostenrijk bekritiseerde, en in het bijzonder de houding tegenover het nazi-verleden.
Descent from the Cross door Max Beckmann, 1917, via Museum of Modern Art, New York
"voor het pensioen
is een voorstelling die je laat lachen en huiveren tegelijk.
Als je van kunst houdt die schuurt en je niet snel vergeet -
is het een must-see. "
credits
Tekst
Thomas Bernhard
​
Vertaling
H.W. Bakx
​
Regie
Bart Kiene
Spel
Délano van den Berg
Jordy Vogelzang
Kadir Morina Akbulut
Kostuum en vormgeving
Peter Oskam
Vormgeving
Philippe Lemaire
Lezing
Peter Oskam
Grafisch vormgeving affiche
Minke Themans Marieke Bokelman
Fotografie
Jet van Schie